Anticii aveau criterii diferite după care judecau
problemele amoroase, în principiu perechile de opoziţii libertate
amoroasă – fidelitate conjugală, atitudine activă – pasivă, om liber
–sclav. Anticii se raportau la homosexualitate la fel ca la
heterosexualitate şi nu o priveau drept o chestiune aparte.
De exemplu, sodomizarea sclavului era un fapt total trecut cu vederea,
dar dacă un cetăţean se complăcea ca un sclav, era un lucru monstruos.
Nenaturale sunt anumite complezenţe între bărbaţi, nu fiindcă ar fi în
vreun fel contra naturii, ci contra societăţii, neconform regulilor,
căci pentru antici natura era societatea, sau un fel de morală care îţi
cerea stăpânire de sine. Aşadar, pe scurt, majoritatea romanilor
acceptau homofilia, iar cei mai moralişti o blamau laolaltă cu toate
plăcerile amoroase, care il fac pe om slab.
Politicienii erau uneori puritani pentru că orice pasiune erotică este
greu de controlat şi moleşteşte soldaţii. Plăcerea trebuie anihilată
indiferent pentru cine este resimţită. Platon când vorbeşte despre
cetatea utopică şi condamnă pederastia, nu o face pentru a readuce
dragostea pe făgaşul natural, ci militează în general împotriva pasiunii
care provoacă fel şi fel de rătăciri. Sexualitatea de reproducere este
singura recomandabilă, nu dragostea pentru femei. Pederastul nu este
condamnabil pentru că are anumite preferinţe, ci pentru că este lacom,
prea libertin. Gestul său este împotriva normelor, nu el însuşi, care nu
echivalează cu un monstru.
Homofilia activă apare peste tot în texte. Sunt gusturi şi gusturi. Lui
Vergiliu îi plăceau doar băieţii, împăratului Claudius doar femeile,
Horatiu iubeşte ambele sexe, Cicero cântă sărutările secretarului său
sclav, poeţii îl cântă pe iubitul lui Domitian, iar lui Antinoos,
iubitul lui Hadrian, I se dedică chiar un cult. În literatură se
pomeneau ambele iubiri, una dintre temele literaturii uşoare fiind chiar
paralela între ele şi compararea plăcerilor.
Nu am putea spune că romanii au preluat indulgenţa fata de dragostea
masculină de la greci. În teatrul lui Plaut, cel mai vechi din
literatura latină, care apare înaintea grecomaniei, întâlnim tot felul
de aluzii homofile şi cadre indigene. În calendarul numie Fastele de la
Praeneste, pe 25 aprilie era sărbătoarea prostituaţilor bărbaţi. Dacă îl
citim pe Catul, vom găsi la el ameninţări cu sodomizarea, ca să-şi
exprime triumful asupra duşmanilor. Important în tot acest context era
să fii partenerul activ, ce preferinţe nutreai conta mai puţin.
Grecii însă mai aveau o practică amoroasă al cărei gust latinii nu îl
împărtăşeau. Este vorba despre iubirea unui adult faţă de efebii de
origini libere care frecventau gimnaziul, unde amanţii se duceau să-I
vadă antrenându-se goi. La Roma pe efebii liberi îi înlocuiau sclavii,
care puteau fi oricând folosiţi de stăpâni pentru plăceri. Pentru un om
liber să se preteze la a juca rolul de sclav era dezonorant. Dacă în
schimb, juca rolul partenerului activ, dovedea că are un temperament
dominant, foarte viril.
Conta extrem de mult ca femeile căsătorite, fecioarele şi tinerii
născuţi liberi să fie respectaţi. De aceea s-a recurs la aşa-numita
represiune legală a homosexualităţii, care voia să împiedice tratamentul
de sclav aplicat unui om liber. Legea Scantinia din 149 a.H.r,
confirmată de legislaţia lui Augustus, îl apără de viol pe tânărul
liber, la fel ca şi pe fecioară. Vedem iarăşi că important nu este
sexul, ci calitatea de om liber şi activ, în opoziţie cu sclavul şi cel
cu comportament pasiv.
Comportamentul nu se clasifica după sex, ci după rolul activ, sinonim
cu virilitatea. Marcus Aurelius se laudă de exemplu că a rezistat eroic
în faţa atracţiei pentru servitorul Theodotos şi servitoarea Benedicta.
Virilitatea se rezuma la acapararea bărbătească a plăcerii, iar
servitutea şi efeminarea la dăruirea ei pasivă. Femeile sunt considerate
oricum pasive, iar copiii nu contează nici ei prea mult, căci la Roma
sunt sclavi, iar în Grecia efebi încă nedeveniţi cetăţeni, deci fără a
fi în pericol de a-şi pierde onoarea. Probleme puteau interveni dacă
adultul s-ar fi pus la dispoziţia lor ca să le facă plăcere, în
condiţiile în care el trebuia să aibă grijă de propria plăcere pentru a
fi privit drept partenerul activ, viril.
Homofilul pasiv, bărbatul care se lasa dominat, se supunea unui mare
dispreţ, fiind numit impudicus sau diatithemenos. Publicul îi bănuia pe
unii stoici că în spatele virilităţii exagerate ascund o feminitate,
Seneca de pildă, care prefera atleţii în locul băieţilor. Homofilii
pasivi erau daţi afară din armată. Bunăoară avem o anecdotă din timpul
lui Claudius, care cruţă un soldat bănuit de complezenţă pe motiv că ar
fi pângărit sabia călăului. Pasivitatea sexuală însemna carenţă de
virilitate, un lucru extrem de grav chiar în absenţa oricăror tendinţe
homosexuale.
Avem de a face cu o societate prea puţin preocupată de preferinţele
sexuale, dar foarte atentă la detalii: vestimentare, verbale,
comportamentale, pentru a-i depista pe cei insuficinet de virili şi a-i
stigmatiza. De multe ori au fost interzise spectacolele de operă, şi în
schimb înmulţite cele de gladiatori, care spre deosebire de primele nu
moleşesc spiritul viril. Tot în aceeaşi notă se pomeneşte la tot pasul
în surse cât de multă infamie există în practicarea sexului oral, care
iarăşi, sunt o dovadă a înjosirii. Condamnabili sunt şi acei libertini
care nu renunţă la plăcerile oferite de sclavi când aceştia trec de
vârsta adolescenţei.
Aşadar, antichitatea nu este nici ea paradisul absenţei represiunilor,
sunt şi aici principii, numai că ele ni se par uimitoare, ceea ce ar
trebui să ne amintească până la urmă că toate convingerile au un
caracter relativ, inclusiv ale noastre. Existau şi la ei legături
nelegitime, dar acceptate moral, evocate de literatură fără condamnare,
numai că cei interesaţi trebuie să evite să vorbească despre cazul lor
propriu. O mare parte din cazurile de homofilie se aflau sub incidenţa
criticii, dar criteriile de judecată erau complet diferite de ale
noastre. Apoi, existau şi relaţiile nelegitime şi imorale, care dovedeau
că făptaşul era un monstru, trecându-se de la critică la stigmatizare.
În această categorie intră pasivitatea la oamenii liberi, practicile
orale, homofilia feminină (amanta activă), ultima însemnând chiar o
societate întoarsă pe dos.
În teorie, homofiliile trebuiau să se reducă la un singur tipar: o
relaţie activă a adultului cu un tânăr care să nu simtă plăcere, ci doar
să fie dominat, un tip de relaţie considerat lipsit de dezavantaje de
ordin pasional. Să ne amintim că Roma este o societate machistă, axată
pe masculinitate, iar manifestarea homosexuală probabil că, la nivel
psihologic, rezulta din reprimarea oricăror sentimente care ar fi putut
trece drept non-virile.
Referinţe:
K. Dover, Greek Homosexuality, Londra, 1979;
P. Veyne, “La famille et l’amour sous le Haut-Empire romain”, Annales ESC, 1978;
P. Veyne, Sexe et Pouvoir a Rome, Tallandier, 2005.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
NOTĂ: Blogul NU răspunde pentru articolele publicate, opiniile postate la rubrica Comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine, integral, autorului articolului, comentariului.