Constantin Brâncuşi, geniul artei contemporane, a
dăruit României ceva unic în lume, ceva ceea ce omul a căutat
dintotdeauna, o scară la cer:Coloana infinitului. Infinită a fost
iubirea lui Brâncuşi pentru România şi pentru artă. Pentru un timp
infinit numele său se va identifica cu cel al ţării noastre. De la un
copilaş bătut cu nuiele de tatăl său a ajuns unul dintre cei mai
importanţi artişti ai secolului al XX-lea. A mers 2000 de kilometri pe
jos, şi-a ars mâinile cu apă fierbinte, a îndurat foamea şi boala,
pentru ca în final el însuşi să afirme
:„Opera lui
Brâncuşi nu este o expresie locală, ea este esenţa celei mai înalte
expresii a purităţii universale şi va rămâne de-a lungul secolelor
viitoare singurul obstacol peste care nu se va putea trece.” Se pare că
eternitatea chiar s-a născut la sat. În România.
În
a 19-a zi a lui Făurar, anul 1876, în sătucul Hobiţa din comuna
Pestişani, judeţul Gorj, vedea lumina cel care avea să ajungă unul
dintre simbolurile României, Constantin Brâncuşi. Fiul al Mariei şi al
lui Radu Nicolea Brâncuşi, el mai are încă cinci fraţi, familia lui este
una înstărită şi respectată prin părţile locului.
Micul
Brâncuşi era bătut de către fraţii mai mari şi de către severul său
tată, fapte care l-au făcut încă de la doar câţiva anişori să plece de
acasă. Spre deosebire de tatăl său, care îl bătea cu nuielele, pe mama
sa era o femeie cu suflet bun, pe care o pomenea adesea cu nostalgie şi
despre care vorbea cu multă tandreţe. Despre episoadele mai triste din
copilăria lui scrie îm 1958 Vasile Drăguş, critic şi istoric de artă:„
nu-i plăcea să stea. Cam fugea şi când îl bătea fra-su Grigore, fugea la
Chijnea la prăvălie. Grigore îl bătea des, mai ales că fura din casă de
mâncare, că era tot nesătul. D-aia nici cu piţărăii nu prea mergea,
că-i era frică de bătaie.” Sărăcia altor copii şi bătăia pe care o
primea când era mic i-au rămas adânc întipărite în memorie, ele devenind
actuale la observarea spectacolului trist de pe străzile pariziene,
unde copiii erau maltrataţi de către părinţii lor. Suferinţa şi
tristeţea copiilor au fost imortalizate de către artist în lucrarea
„Supliciul”, realizată în ultimul an petrecut la Şcoala de Arte Frumoase
din Paris. Prin simplitatea şi profunzimea ei, sculpura este preferata
marelui Rodin.
Dorinţa de a atinge profunzimea simplităţii izvorăşte tot din
amintirea copilăriei şi a meleagurilor natale. La Paris, locul unde şi-a
petrecut marea parte a vieţii, într-o întâlnire cu Petre Ţuţea,
Brâncuşi mărturiseşte cu nostalgie:“„Pe atunci viaţa era frumoasă şi
armonioasă. De milenii, oamenii duceau, fericiţi, o viaţă patriarhală.
Totul trecea liniştit de la un anotimp la altul. Şi ştiţi de ce s-au
schimbat lucrurile? Civilizaţia marelui oraş a ajuns până la noi“.
Împlinind
vârsta de 7 ani, el este trimis pe câmpiile de la poalele Carpaţilor,
cu turma familiei, în loc să meargă la şcoală. Aici, pentru a-şi ocupa
timpul, el începe să sculpteze în lemn tot felul de lucruri folositoare
pentru casă:linguri de lemn, picioare de pat, obiecte utile, dar şi care
înfrumuseţau gospodăriile de la sat. La 9 ani el pleacă de acasă. Prima
oprire o face la Târgu Jiu, unde lucrează într-o vopsitorie. Lista
locurilor de muncă neadecvate unui copil continuă la Slatina, unde
lucrează într-o băcănie, şi la Craiova, unde pentru câţiva ani este
angajat într-o cârciumă. În tot acest timp, talentul său către arta
cioplitului în lemn se materializează, până când, în 1894, el este
înscris cu bursă la Şcoala de Arte şi Meserii din Craiova, după ce se
face remarcat când îşi construieşte singur o vioară. Dorinţa de continua
pe drumul artei l-a făcut pe Brâncuşi să devină autodidact, el învăţând
singur să scrie şi să citească.
Brâncuşi vine la Bucureşti, unde urmează cursurile Şcolii de
Belle Arte. Pentru acestea, el trebuie să vândă partea sa de moştenire
unui dintre fraţi. Constantin Brâncuşi este un elev model. Cu toate că
este atras de către operele Independenţilor în defavoarea
academicienilor, el studiază cu seriozitate modelajul şi anatomia,
absolvind în numai 4 ani cursurile a căror durată era de 5 ani. Mai
târziu, el avea să afirme:“munca istovitoare, asiduă şi tenace,
îndemânarea şi pasiunea, de aici, din şcoală le-am deprins.” El se face
remarcat încă din primul an al studenţiei, când realizează Bustul lui Vitellius.În
perioada 1900-1902, sub îndrumarea profesorului său, Dimitrie Gerota,
medic renumit şi membru corespondent al Academiei Române, Brâncuşi
realizează opera Ecorşeu, un studiu asupra corpului uman.
Lucrarea, care reprezenta un bărbat fără piele, redându-i-se în detaliu
fiecare muşchi, primeşte medalia de bronz şi este expusă la Ateneul
Român, în 1903. Lucrarea se găseşte în prezent la Muzeul de Artă din
Craiova. Mare admirator al lui Brâncuţi, Marcel Duchamp include o
fotografie a Ecorşeuluiîn Expoziţia Brummer, de la New York, din anul 1933.
În
1902, Brâncuşi absolvă cu notă maximă Şcoala Naţională de Arte Frumoase
de la Bucureşti, iar în 1903, după ce îşi încheie stagiul militar,
pleacă la Paris. Pentru a face rost de bani pentru drum, Brâncuşi
primeşte prima lui comanda a unui monument public, bustul generalului
medic Carol Davila. Sculptura este expusă din 1912 în curtea Spitalului
Militar din Bucureşti. Lucrarea nu a mulţumit consiliul care a dat
comanda, şi din care făcea parte profesorul său, Dimitrie Gerota. Mulţi
era nemulţumiţi de felul în care Brâncuşi redase trăsăturile faciale ale
generalui Davila, sau de poziţionarea epoleţilor. Dezamăgit de reacţia
consiliului, artistul pleacă fără a mai primi şi restul de bani, şi
decide să meargă la Paris pe jos. Ani mai târziu, în atelierul său din
Paris, Brâncuşi povesteşte întâmplarea:“Ar fi fost o muncă uşoară, dar
ca de prostituată, care mi-ar fi adus cei câţiva bani cât îmi trebuiau
ca să-mi plătesc un bilet de drum de fier până la Paris. Dar ceva care
se înnăscuse în mine şi pe care simţeam că creşte, an de an şi de câţiva
în rând, a izbucnit năvalnic şi nu am mai putut răbda. Am făcut
stânga-mprejur, fără nici un salut militar spre marea panică şi spaimă a
doctorului Gerota, de faţă... şi dus am fost, pomenind de mama lor.”
Mirajul Occidentului îl cuprinde încă din 1896, când merge la
Viena, unde şi-a câştigat traiul ca cioplitor de lemn. Ceea ce îl face
să părăsească meleagurile româneşti este admiraţia faţă de opera şi
concepţiile artistice ale lui Rodin, idei îndrăzneţe care erau pe buzele
tuturor artiştilor din Bucureşti. Cu rucsacul în spate, Brâncuşi pleacă
la Paris. În drumul său către capitala culturii europe a secolului al
XIX-lea şi al XX-lea, sculptorul poposeşte la Budapesta, Viena, München,
Zürich şi Basel. În fiecare oraş el vizitează muzeele de artă,
găsindu-şi în fiecare câte puţină inspiraţie. În Viena, de exemplu, el
admiră pentru prima dată sculpturile egiptene, care i-au influenţat
arta. După ce rămâne 6 luni la München, el pornşte la drum prin Bavaria,
Elveţia, ca în final să ajungă pe pământ francez. În apropierea
oraşului Lunéville, Brâncuşi este surprins de o ploaie rece, în urma
căreia se alege cu o pneumonie infecţioasă. Rămâne pentru scurt timp la
un spital de maici, pentru a se trata. În urma bolii nu mai are forţa
necesară de a parcurge drumul pe jos, şi până la Paris ia trenul.
Într-un interviu acordat în 1942, Brâncuşi îşi aminteşte cu amărăciune
în glas drumul până în capitala franceză:“„N-aveam unde dormi pe vreme
rea. Am întâlnit un vagabond care m-a îndrumat la o casă de adăpost
pentru lucrătorii care mergeau dintr-un oraş într-altul să-şi caute de
lucru. Şi acolo mi-au dat şi mie un mic ajutor, aşa că am ajuns la
Basel, unde mi-am vândut restul de haine. Tot drumul acesta pe jos, prin
Bavaria, Elveţia, Alsacia, l-am făcut uşor. Mergeam cântând. Ştiam că
ceea ce trebuie să se întâmple, se va întâmpla.”
Primul an petrecut în Paris a fost unul de mare încercare
pentru Brâncuşi:nu a putut crea, iar trecerea zilelor fără a muri de
foame sau de boală era o adevărată victorie. “La Paris am dus-o greu, la
început. Uneori mă ţineam de ziduri ca să nu cad. De foame. De boală.
Am lucrat, pentru a-mi câştiga existenţa, ca spălător de vase în
restaurante. Mă specializasem în spălatul paharelor.” Lucrurile au
început să se îmbunătăţească în 1905, când ministrul Cultelor şi
Instrucţiunii Publice îi oferă o bursă de studiu, pentru a se putea
înscrie la Şcoala de Belle Arte, unde va fi la clasa artistului Antonin
Mercié. "La Paris am fost prieten cu Matisse, cu Erik Satie, cu
Modigliani şi - În special - cu Guillaume Apollinaire, a cărui moarte a
fost un dezastru pentru arta modernă . Era un camarad minunat. Te
simţeai cot la cot cu el. Am intrat ca elev în atelierul lui Mercier
unde ajunsesem la o mare dexteritate tehnică. Făceam cîte o sculptură pe
zi În genul lui Rodin. N-am mai putut trăi În preajma lui, a maestrului
Mercier, deşi mă iubea. «Făcea », ca şi el. Pastişam inconştient pe
Rodin, ca şi Mercier, dar vedeam pastişa . Eram nenorocit. Au fost anii
cei grei, anii căutărilor, anii de regăsire a unui drum propriu. Am
plecat de la Mercier, l-am supărat, dar trebui a să- mi caut calea mea.
Am ajuns la simplitate, la pace şi bucurie, din dificultăţi intime.”
În
1906, Constatin Brâncuşi expune pentru prima dată la Société Nationale
des Beaux-Arts şi la Salon d’Automne din Paris. Îi impresionează pe
critici, dar el nu este satisfăcut de lucrările sale. În acelaşi an, el
este forţat să părăsească Şcoala de Belle Arte, din cauza faptului că
împlinise vârsta de 30 de ani, vârstă limită pentru a putea fi student
acolo. La vernisajul expoziţiei Societăţii Naţionale a Artelor Franceze
din 1907, unde Brâncuşi participa cu un bust, un cap de copil şi
„Mîndria“, celebrul Rodin îl remarcă şi îi oferă şansa de a deveni
ucenicul său. Brâncuşi îl refuză pe marele artist, considerând că
trebuie să îşi urmeze propria ideologie artistică. „Nimic nu creşte la
umbra marilor copaci“, avea să explice mai târziu.
Din
1909, Brâncuşi îşi stabileşte domiciliul şi atelierul pe strada
Montparnasee. Celebra adresa, Rue de Montparnasee, 54 va devenitun
adevărat loc de pelerinaj pentru toţi artiştii. În 1907, primeşte din
România o comandă care va deveni simbolică pentru prima etapă de creaţie
a formei simplificate brâncuşiene: Rugăciunea. Sculptura,
repezentând o fată care îngenuchează pentru a se ruga, este un momument
funerar comandat de către un om înstărit din Buzău.
“Eu nu creez păsări, ci zboruri”
https://www.historia.ro/sectiune/portret/articol/viata-infinitului-constantin-brancusi-dupa-ce-ai-vazut-una-din-pasarile-lui-brancusi-nu-mai-poti-vedea-o-pasare-in-zbor-ca-inainte?fbclid=IwAR0T4r4A6LhI-wqYRXvlhn3mkC5CrTrNYfLLMpyBZCBDLn5trlBDuAsKo2A
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
NOTĂ: Blogul NU răspunde pentru articolele publicate, opiniile postate la rubrica Comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine, integral, autorului articolului, comentariului.