Mi se pare că foarte mulţi oameni îşi fac despre sinceritate o idee
atît de puţin clară, încît ajunge mai degrabă o superstiţie. Se spune:
a fi sincer înseamnă a nu ascunde nimic celuilalt, a nu măslui nimic, a
te deschide de tot. Exact; dar criteriul acestei sincerităţi îl are
întotdeauna celălalt, nu tu. Eşti considerat sincer nu "cînd nu ascunzi
nimic" celuilalt – ci cînd nu ascunzi ceea ce se aşteaptă de la tine să
nu ascunzi. Este paradoxal, dar aşa e; sinceritatea ta se verifică nu
prin tine, ci prin celălalt. Eşti sincer numai cînd spui ceea ce vrea
şi ceea ce se aşteaptă altul de la tine să spui.
Dacă mărturiseşti unei prietene că e frumoasă şi inteligentă, în timp
ce ea nu e nici una, nici alta – nu eşti sincer. Dacă îi spui că e
urîtă şi foarte puţin deşteaptă, eşti sincer. Dar dacă îi mărturiseşti
că toate acestea n-au absolut nici o importanţă, că ai avea alte
lucruri de spus (de pildă, că îşi macină timpul într-un mod stupid, că
treieşte o himeră, că îşi închipuie o sumă de lururi care o depărtează
de adevăr şi de, hai să spunem, fericire) – atunci nu eşti nici sincer,
nici nesincer, eşti nebun. "Sinceritatea" este o voluptate amară pe
care o caută fiecare dintre noi; amară pentru că adesea ne face să
suferim; şi totuşi o voluptate, pentru că ni se descoperă cele ce voiam
să aflăm, şi, mai ales, pentru că ne satisface acea eternă sete de a se
vorbi de noi, de a constata că existăm (deoarece atragem atenţia
celorlalţi), că nu ne învîrtim într-o lume nefavorabilă (e ciudat cît
de mult ne temem de o lume "defavorabilă", de un mediu străin, cu care
nu putem comunica, faţă de care nu putem fi "sinceri"); de a ne
verifica şi justifica, într-un cuvînt, existenţa. Vrem să fie lumea
sinceră cu noi ca să ne asigurăm că nu sîntem singuri. Nimic nu dă mai
mult decît sinceritatea acea certitudine că sîntem înconjuraţi de
prieteni, de oameni care ne iubesc; că nu sîntem singuri. De aceea, în
ceasurile de mare singurătate se fac cele mai multe confesiuni, se
deschid sufletele, se caută unul pe altul; tocmai pentru a anula acel
înspăimîntător sentiment al solitudinii, al izolării definitive. Este
şi sinceritatea un aspect al instinctului de conservare, ca atîtea
altele.
Numai că, aşa cum am spus mai sus, sinceritatea aceasta este o
superstiţie a noastră, nu o realitate. Deoarece ni se cere să spunem
numai acele lucruri sau acele adevăruri pe care le aşteaptă tovarăşul
nostru.
În fond, şi sinceritatea participă la acea foarte complicată clasă de
sentimente şi orgolii care se numeşte, în bloc, prietenie – şi care,
trebuie s-o recunoaştem, constituie una dintre cele mai serioase motive
pentru a iubi viaţa. Şi în prietenie se întîmplă acelaşi lucru ca şi în
sinceritate: eşti iubit nu pentru ceea ce eşti tu, ci pentru ceea ce
vede şi crede prietenul tău în tine. Tu, omul, eşti sacrificat
întotdeauna. Ca şi în "sinceritate", în prietenie nu poţi fi tu
însuţi. Eşti iubit nu pentru tine – ci eşti iubit pentru ceea ce poţi
da, ceea ce poţi justifica, sau verifica, sau contrazice, sau afirma în
sentimentele prietenului. Şi nu te poţi plînge, pentru că şi tu faci la
fel: toată lumea face la fel...
Cred că există şi altfel de sincerităţi, după cum există şi altfel de
prietenii. Cîteva pilde de asemenea prietenii şi sincerităţi am mai
avut prilejul să le menţionăm, atunci cînd am scris despre ridicol.
Este întotdeauna destinul marilor sincerităţi şi marilor prietenii să
pară ridicole.
Ceea ce întristează oarecum într-o prietenie este faptul că fiecare
dintre prieteni sacrifică libertatea celuilalt. Şi înţeleg prin
"libertate" suma posibilităţilor lui, voinţa lui de a se schimba, de a
se modifica, de a se compromite. Eşti iubit pentru că prietenii s-a
obişnuit cu tine să te vadă pe stradă, să te întîlnească la cafenea sau
pe terenul de sport, s-au obişnuit să-i întovărăşeşti la cinemtograf
sau la vizite, să-ţi placă, în general, cele ce le plac şi lor, să
gîndeşti, iarăşi în general, ceea ce gîndesc şi ei.
Dacă însă într-o zi vrei să fii liber, şi vrei să faci altceva decît
ceea ce se aşteaptă ei de la tine să faci – atunci numai eşti un bun
prieten; atunci incomodezi, oboseşti, stînjeneşti. Cîteodată eşti
tolerat; aceasta e tot ce poate oferi dragostea prietenilor tăi
libertăţii tale: toleranţa...
Prietenia cea mai încercată îţi dezvăluie uneori ziduri de nestrăbătut;
parcă ţi-ar spune: "Pînă aici te-am urmat, pînă aici te-am lăsat să
intri; de-acum, eşti un carghios, eşti absurd, eşti ridicol; nu te mai
pot urma!". Încercam zilele trecute să vorbesc cu cîţiva prieteni
despre moarte – şi am cunoscut încă o dată tristeţea de-a vedea cît de
multe ziduri există între noi. Parcă mi-ar fi spus: "Dragă, fii serios
şi lasă prostiile la o parte!". Ei nu voiau să simtă că ceea ce le par
lor prostii poate însemna pentru mine o problemă esenţială. Ei nu
înţelegeau că s-ar putea discuta o asemenea problemă, că o puteau
combate – dar nicidecum demite dispreţuitor sau indiferenţi. De multe
ori m-am întrebat ce-ar spune prietenii mei dacă aş săvîrşi un act
compromiţător, dar cerut urgent de libertatea mea; dacă, de pildă, m-aş
converti la iudaism, sau la baptism, sau aş deveni luptător de circ,
sau campion de biliard; ceva, în sfîrşit, care i-ar incomoda şi i-ar
nelinşti. Ei n-ar judeca schimbarea din punctul meu de vedere. Ei n-ar
încerca să treacă o clipă în mine, ca să-mi înţeleagă nebunia. M-ar
decreta pur şi simplu nebun, poate m-ar tolera, sau poate m-ar lăsa cu
desăvîrşire singur.
O prietenie nu se verifică în aşa-numitele "ceasuri grele" ale viţeii.
O prietenie se verifică numai prin capacitatea de libertate pe care i-o
acorzi celuilalt. A ajuta pe un prieten în nevoie, a-l încălzi cu
mîngîierile tale, a-l încuraja cu "sincerităţile" tale nu înseamnă
nimic. Altele sînt adevăratele probe ale prieteniei: a nu-i încălca
libertatea, a nu-l judeca prin punctul tău de vedere (care poate fi
real şi justificabil, dar poate nu corespunde experienţei destinului
celuilalt), a nu-l preţui prin ceea ce îţi convine sau te amuză pe
tine, ci pentru ceea ce este pentru el însuşi, prin ceea ce trebuie el
să realizeze ca să ajungă un om, iar nu un simplu manechin.
Toate acestea însă nu ţi le cere nimeni, după cum nimeni nu-ţi cere
adevărata sinceritate, ci numai acea sinceritate pe care o doreşte el.
Nu uitaţi că într-o prietenie nu contează numai ceea ce ia celălalt.
Fiecare luăm mai puţin decît ar trebui. Acesta este marele nostru
păcat: că nu ni-e sete de mult, că ne mulţumim cu sferturi; de aceea
avem fiecare dintre noi atîta spaimă de ridicol. Nu numai că nu dăm pe
cît ar trebui, dar şi luăm cu mult mai puţin decît ni se oferă...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
NOTĂ: Blogul NU răspunde pentru articolele publicate, opiniile postate la rubrica Comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine, integral, autorului articolului, comentariului.