luni, 5 iunie 2017

Pușa Roth - Sub semnul poeziei: ”Până la capăt și înapoi”

Într-o comună din România așezată pe malul drept al Oltului, în Câmpia Romanațiului, în Izbiceni de Olt, poezia a fost cinstită cu un festival, după ce vreme de patru ani oamenii au ascultat poezie la postul de radio, în fiecare joi, vreme de aproape trei ore, ajungând să se supranumească joiști.
Sunt multe posturi online, dar puține cele care au ca subiect poezia acompaniată de muzică și, de ce nu, de voie bună. Mă așteptam ca spiritul oltenesc să primeze, dar un bărbat energic, directorul Centrului Cultural ”Tudor Gheorghe”, a avut inteligența să promoveze poate cea mai delicată exprimare a spiritului: poezia. Am crezut că este o întâmplare când am descoperit postul, dar nu, este o permanență, un subiect al fiecărei zile de joi, cu lume frumoasă de prin toate colțurile lumii, susținând sau propunând poezie. Silvius Gabriel Mihalcea conduce acest centru de peste două decenii și s-a străduit să facă ceea ce nu au făcut mulți într-o localitate mai mare, cu mai multe posibilități decât aici. De la Izbiceni, din mansardă, i-am ascultat recitând pe Silvius Gabriel Mihalcea, pe Florin Gune, pe Dori Lederer și pe mulți alții, promovând creația literară, aducând poezia mai aproape de oameni.
La finalul lunii mai 2017, a avut loc la Izbiceni prima ediție a Festivalului Național de Poezie ”Până la capăt și înapoi – Ion Stratan”. (Ion Stratan, cel plecat tragic și mult prea devreme, s-a născut la Izbiceni, fiind ”unul dintre optzeciștii care a luat poezia în serios, consacrându-i viața”). Primăria Izbiceni, Centrul Cultural ”Tudor Gheorghe” Izbiceni în colaborare cu Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Olt au organizat prima ediţie a Festivalului-Concurs Naţional de Poezie ”Ion Stratan”, manifestare care și-a propus ”să stimuleze creaţia literară a tuturor celor care au debutat editorial sau nu au debutat editorial (nu au poezii proprii publicate în volum), descoperirea şi promovarea creatorilor de poezie, valorificarea aptitudinile cultural-artistice ale participanților și sprijinirea acelor poeți care, obținând recunoașterea juriului în cadrul festivalului nostru, să poată fi ajutați prin publicarea lucrărilor lor într-un volum de versuri care va fi tipărit pe cheltuiala organizatorilor. De asemenea, festivalul nostru își propune și promovarea celor mai valoroase reviste literare şi de cultură”. Aceasta a fost motivația organizatorilor, una firească, iar rezultatul a demonstrat că e posibil, atunci când există voință. Juriul a ales, dar pe lângă cei premiați au sosit oaspeți de prin toate colțurile țării, dar și din afară, atrași de frumusețea poeziei, lăsând la o parte orgoliile – mulți s-au înscris la concurs – și au fost martori și participanți ai primei ediții a acestui festival în care s-a cinstit poezia. Am văzut fotografiile, am citit comentariile, am înțeles că mulți dintre ei s-au cunoscut acolo, în ziua decernării premiilor, și am ajuns la concluzia că poezia, muzica și deplina sinceritate unesc sufletele oamenilor, îi apropie, chiar dacă vreme de patru ani, s-au auzit doar la radio. Iată că lumea virtuală începe să capete uneori contururi precise, de această dată, sub semnul poeziei. Românul s-a născut poet, așa se spune din bătrâni, iar această manifestare este un exemplu de necontestat. Au participat poeți cunoscuți, alții la început de drum, dar bucuria susținerii unui act artistic a șters pur și simplu diferențele, demonstrând că viața în esența ei este o poezie de dragoste, de dor, de frumos și adevăr.
De ce am scris despre acest eveniment? Simplu. Mi-aș dori ca în cât mai multe locuri din România creația să fie promovată, oamenii să aibă o alternativă, încă una, care să compenseze stresul zilnic, mi-aș dori ca țara mea să-și redescopere valorile, valențele spirituale, oamenii. Doar atât!
Pușa Roth

12 comentarii:

  1. Un limbaj cam de lemn, nu ni se prezinta programul, nume de participanti,nici lista cu premiantii.

    ´´Au participat poeți cunoscuți, alții la început de drum´´...

    Si mai tiveste dna autoare :´´ viața în esența ei este o poezie de dragoste, de dor, de frumos și adevăr´´...na, am aflat ca viata e numai miere,n-are praf,taciuni,minciuni, impozite si taxe,pensii mici cat nuca.

    ´´Juriul a ales, dar pe lângă cei premiați au sosit oaspeți de prin toate colțurile țării, dar și din afară, atrași de frumusețea poeziei, lăsând la o parte orgoliile – mulți s-au înscris la concurs – și au fost martori și participanți ai primei ediții a acestui festival´´
    ... Relatare subtire,bate apa in piua,nu da informatiade care avem nevoie...
    Nepoata mea o fi luat premiu?... De ce nu aflu din articoletz ?!

    Sorana din Brasov

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sorano, trăi-ți-ar neamu, ia zi-ne, bre, matale.. dacă e subțire relatarea, cât de groasă te-ar fi putut mulțumi ? Cunoscând conținutul, uimește-ne, făi ... Relatează tu mai gros, să strălucești de înțelepciune și inteligență.

      Ștergere
  2. Eu cred ca dna Roth trebuie sa refaca articolul,chiar si titlul ,care trebuia sa fie :
    Festivalului Național de Poezie ”Până la capăt și înapoi – Ion Stratan”. Doamna Pusha nu e´´ o poeta la inceput de drum´´,am pretentii,daca a fost martora la eveniment,sa relateze ca Andreea Esca sau C.R.Tanase ,de pe frontul de razboi (concurs) al poetilor.
    Delia Suditu-Buzau

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Auzi, făi Sudito .. ? Esca relatează pe mii de euro :) D-na Pușa e aproape de cititori. Relatează ca în poveste, să nu se-mpiedice interesații. :) Pricepuși, bre ? :)

      Ștergere
  3. ´´Mi-aș dori ca în cât mai multe locuri din România creația să fie promovată, oamenii să aibă o alternativă, încă una, care să compenseze stresul zilnic´´

    Cum s-ar zice, toate primariile sa faca festivaluri din bani publici, sa omoare stresul din noi ,sa nu mai inghitim valeriana,patrunjel,paducel.Clinicile vor da faliment,doctorii nu mai au de unde lua bacsis,portaritele de la spital, daca nu mai primesc 10 lei sa intri in vizita la bolnav,vor pleca la cules banane in Africa.

    Daca eu nu ma simt stresata,de ce sa dam bani ,fiecare sa ia o sticluta de feteasca si sa bage stresul in stare de ebrietate,sa mearga pe trei carari,pana dumnealui se rataceste in santuri.Apoi,tragem zavorul la poarta si stresul nu poate sari gardul,ca nu e ca leopardul.
    Rada Hornoiu de la Feldioara

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Coană Rado, ești de belea, făi :) Ți se trage de la Feteasca aia ? Ai grijă la stres, să nu dai în baldeală.

      Ștergere
  4. ´´ lăsând la o parte orgoliile – mulți s-au înscris la concurs – și au fost martori și participanți ai primei ediții a acestui festival´´

    Nu stiam ca trebuie sa las orgoliul ,ma inscriam si eu ,si soacra-mea,dar de unde sa stim unde sa agatam orgoliul, de unde sa stiu ca sunt orgolioasa,cand eu sunt felcera satului.Chiar asa de orgoliosi sunt poetii?...Or fi luat o margareta si au rupt cate o petala: sa ma duc la concurs,sa nu ma duc, sa ma duc ?...Ma duc martora,ca poeta nu stiu daca sunt !

    Leocadia Bran,str. Prundului,comuna Gheorghe Doja,IL

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ptiu, să nu fii de deochi, că sinceră fuseși. La cât ești de ocupată, făi LeoCARdio, ai timp să te poticnești taman pe blogul me ? :) Zău, așa ! :)
      Ștergere

      Ștergere
  5. O cunosc personal pe doamna Pusa Roth. Este poeta si o scriitoare de exceptie.
    Ma mir cu cata nerusinare isi permit unele bucatarese, sa scritice un articol scris de dansa
    Iustina

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Invidia, răutatea... ce pretenții putem avea ? :)
      Lumea există pentru că o gândim. Și nici nu merită...

      Ștergere
    2. Tu ce zici ,ca daca eu nu sunt scriitoare, nu pot sa critic. Dar cand la scoala ne punea sa facem analize lui Ion Creanga, el nu se mai supara, si se supara dna Pusica,eu cred ca nu se supara daca e scriitoare mare cum zici, mai bine ar reface articolu,ca suna a Cantarea Romaniei,in rest nu am nimic cu capodoperele dansei,mie imi place de Ion Creanga,ca nu s-a suparat niciodata ca am luat doar 8,cand l-am facut praf la scoala,mai ales cand s-a tuns chilug si a tras cu pusca in ciorile de pe turla bisericii. Cred ca eu am avut dreptate,nu a respectat regimul armelor si munitiilor,putea s-o omoare pe Smarandita popii !
      Leocadia

      Ștergere
    3. LeocaRdio, maică_caută-ți doaga și puneți-o la loc.
      Altfel, zici că ai haz.. dar e din ăla patetic :)
      Ori vrei să mă faci să zâmbesc ? Ei bine, ai reușit.

      Ștergere

NOTĂ: Blogul NU răspunde pentru articolele publicate, opiniile postate la rubrica Comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine, integral, autorului articolului, comentariului.